LUBYAs Allmänna villkor

  1. INLEDNING
    1. LUBYA import and export med organisationsnummer 800905-7954 (nedan kallad ”LUBYA”) tillhandahåller en marknadsplats på webbplatsen https://refoodly.se/  och tillhörande webbsidor (”Marknadsplatsen”). På Marknadsplatsen erbjuder fristående säljare (”Säljare”) produkter för försäljning (”Produkter”) till köpare i egenskap av konsument eller andra näringsidkare (nedan kallad ”Köparen”).
    2. LUBYA förmedlar enbart försäljningen av Produkter på Marknadsplatsen för en Säljares räkning, och det uppstår inte något avtalsförhållande mellan LUBYA och Köparen vad gäller Produkter eller försäljningen av Produkter. LUBYA ansvarar inte för Produkterna eller uppfyllandet av avtalet mellan Säljaren och Köparen.
    3. LUBYA tillverkar, säljer, köper, lagrar, förbereder, producerar, bearbetar, märker, packar, levererar eller hanterar inte Produkterna. LUBYA ansvarar inte för att uppfylla avtalsenliga skyldigheter gentemot Köparen avseende Produkterna, inklusive deras kvalitet, ingredienser, allergener eller efterlevnad av lagstiftning.
    4. Information om Säljaren framgår på varusidan, i kassan och/eller på orderbekräftelsen till den aktuella Produkten som säljs på Marknadsplatsen. Vid köp av Produkter via Marknadsplatsen, ingår Köparen ett köpeavtal direkt med Säljaren, och LUBYA är i dessa fall inte part till köpeavtalet, utan agerar endast som mellanhand. Säljaren, som är Köparens avtalspart, är den som ansvarar för Produkten, leveranser, returer, reklamationer och övrigt produkt- och/eller konsumenträttsligt ansvar. Däremot tillhandahåller LUBYA vissa tjänster relaterade till köpet genom Marknadsplatsen, såsom kundtjänst och betalningslösningar.
    5. Observera att bestämmelserna i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, Konsumentköplagen (2022:260) och andra konsumentskyddande lagar inte gäller när ett avtal ingås mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare.
  2. DEFINITIONER
    1. Definitioner som används i dessa Användarvillkor, som anges med versal som begynnelsebokstav, ska ha de betydelser som anges nedan, om inte annat uttryckligen anges:
      1. Användare: avser alla individer och näringsidkare/juridiska personer som besöker, registrerar sig eller på annat sätt interagerar med Marknadsplatsen. Detta inkluderar både Köpare och Säljare och övriga besökare av webbplatsen.
      2. Användarinnehåll: avser all information, text, bilder, videor eller annat material som en Användare laddar upp, publicerar eller på annat sätt delar på Marknadsplatsen.
      3. Användarkonto: avser den personliga profil som skapas av en Användare vid registrering av ett användarkonto på Marknadsplatsen, vilket krävs för att få tillgång till vissa funktioner och tjänster som erbjuds av Marknadsplatsen.
      4. Avtalet: avser dessa allmänna villkor samt eventuella bilagor och tillägg som specificeras i avsnitt 3. Avtalet utgör den övergripande ramen för samarbetet mellan Säljaren och LUBYA och reglerar alla aspekter av Säljarens användning av LUBYAs plattform.
      5. Köpare: avser den konsument eller näringsidkare som köper Produkter via Marknadsplatsen. Även om Köparen är Säljarens kund, sker betalning till LUBYA. LUBYA agerar som mellanhand och erbjuder betaltjänstlösningar, men är inte avtalspart i köpeavtalet avseende köpt Produkt som ingås mellan Säljaren och Köparen.
      6. Livsmedelsprodukter: avser Produkter som erbjuds för försäljning på Marknadsplatsen och som är avsedda för konsumtion.
      7. LUBYA: syftar på LUBYA import and export med organisationsnummer 800905-7954, företaget som tillhandahåller den tekniska infrastrukturen, marknadsföringsmöjligheter och betalningslösningar genom plattformen. LUBYA agerar som mellanhand och tillhandahåller en säker och effektiv marknadsplats där Säljaren kan nå ut till sina kunder. LUBYA är dock inte involverad i själva försäljningen av Produkterna utan tillhandahåller endast en plattform för att underlätta detta.
      8. Marknad: avser den geografiska region eller det land där Säljaren väljer att marknadsföra och sälja sina Produkter via Marknadsplatsen. För närvarande omfattar LUBYAs marknad Sverige.
      9. Marknadsplatsen: avser den webbaserade plattform som tillhandahålls av LUBYA och som gör det möjligt för Säljaren att marknadsföra och sälja Produkter till kunder.
      10. Produktannons: är den produktinformation som Säljaren publicerar på Marknadsplatsen. Denna information inkluderar, men är inte begränsad till, produktbeskrivningar, bilder, tekniska specifikationer och prisinformation. Produktannonsen måste vara korrekt, tydlig och följa de lagar och regler som gäller för den marknad där Produkten marknadsförs och säljs.
      11. Produkter: avser de produkter Säljare annonserar och säljer via Marknadsplatsen.
      12. Riktlinjer: avser de vid var tid gällande regler och policyer som LUBYA har upprättat och som Säljaren måste följa. Riktlinjerna omfattar bland annat regler för prissättning, förbjudna Produkter, hantering av kundtjänstärenden och andra viktiga aspekter av försäljningen. Dessa riktlinjer kan uppdateras av LUBYA från tid till annan och är en integrerad del av Avtalet.
      13. Säljaren: avser den juridiska person, vanligtvis en näringsidkare med giltig F-skattsedel och momsregistreringsnummer, som registrerar ett användarkonto på LUBYAs plattform för att marknadsföra och sälja sina Produkter till kunder. Säljaren är fullt ansvarig för alla aktiviteter som utförs under detta användarkonto.
      14. Tjänster: avser alla funktioner, verktyg, tjänster och innehåll som tillhandahålls av Marknadsplatsen, inklusive men inte begränsat till, visning av Produktannonser, betalningshantering, orderhantering, kundtjänststöd och marknadsföringsinsatser.
  3. KONTAKTUPPGIFTER
    1. LUBYAs kontaktuppgifter
      • E-post:
      • Telefonnummer:
      • Postadress:
    2. Säljarens kontaktuppgifter: Säljarens kontaktuppgifter framgår i Säljarens butikssida inom Marknadsplatsen.
  4. ALLMÄNT
    1. När Köparen genomför en beställning på Marknadsplatsen gäller dessa allmänna villkor (”Allmänna villkor”) alltid för Köparens köp. Säljaren kan dock i vissa fall tillämpa sina egna upprättade köpvillkor (”Säljarens Köpvillkor”). Om Säljaren har publicerad sina egna köpvillkor i sin butikssida inom Marknadsplatsen, kommer Säljarens Köpvillkor också gälla för Köparens köp. Köparen ansvarar för att alltid besöka Säljarens butikssida inom Marknadsplatsen innan ett köp av Säljarens produkter genomförs, för att ta reda på om Säljarens Köpvillkor också gäller för köpet. De Allmänna villkoren och Säljarens Köpvillkor benämns gemensamt som (”Villkoren”). Det är viktigt att Köparen läser igenom Villkoren innan en beställning genomförs på Marknadsplatsen. Om dessa Allmäna villkor och Säljarens Köpvillkor innehåller motstridiga uppgifter, gäller bestämmelser i Säljarens Köpvillkor före.
    2. Även om Säljarens Köpvillkor kan gälla för köpet, gäller alltid dessa Allmänna villkor för de delar som avser LUBYAs utförande av vissa relaterade tjänster på Marknadsplatsen, samt i de fall där Säljarens Köpvillkor inte reglerar alla aspekter eller är ofullständiga.
    3. Oavsett om köpeavtalet ingås med en Säljare kan Köparen alltid kontakta LUBYAs kundtjänst, genom kontaktuppgifterna ovan, för att få hjälp med beställningen.
    4. Köparen måste vara minst 18 år och inte stå under förmyndarskap för att kunna göra en beställning på Marknadsplatsen LUBYA förbehåller sig rätten att i enskilda fall avböja eller ändra en beställning, exempelvis om det finns betalningsanmärkningar eller om LUBYA misstänker att felaktiga personuppgifter har lämnats.
    5. Att Produkter finns tillgängliga på Marknadsplatsen vid en viss tidpunkt innebär ingen garanti för att de alltid kommer att finnas i lager. LUBYA reserverar sig för att vissa Produkter kan ta slut. Om Säljaren inte kan leverera en Produkt kommer information om detta att ges så snart som möjligt, och eventuellt erlagt belopp kommer att återbetalas utan dröjsmål.
    6. Eventuella skriv- och/eller bildfel i produktbeskrivningar, specifikationer, lagersaldo, priser och annan information som presenteras i anslutning till Produkten kan förekomma. Alla bilder på Marknadsplatsen är att betrakta som illustrationer och utgör inte några garantier för Produktens faktiska utseende, ursprung och/eller funktion. Illustrationerna på produktsidan kan därför avvika från den faktiska Produkten som beställts. LUBYA förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra information om Produkterna när som helst.
    7. Respektive Säljare ansvarar för att innehållet i annonser som publiceras på Marknadsplatsen inte inkräktar på eller på annat sätt kränker tredje parts rättigheter. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, immateriella rättigheter gällande marknadsföringsmaterial, bilder och beskrivningar.
    8. LUBYA förbehåller sig rätten att ändra dessa Allmänna villkor från tid till annan. Köparens beställning kommer att omfattas av den version av Villkoren som fanns publicerade på Marknadsplatsen vid tidpunkten för beställningens slutförande.
  5. AVTAL OCH BESTÄLLNING
    1. För att kunna genomföra en beställning av Produkter via Marknadsplatsen, behöver Villkoren accepteras av Köparen.
    2. Personuppgifter som delas till LUBYA i samband med beställningen kommer att bli behandlade av LUBYA i enlighet med LUBYAs integritetsmeddelande, som finns att läsa via följande länk: https://refoodly.se/gdpr/
    3. Genom att genomföra en beställning på Marknadsplatsen, bekräftar Köparen att Villkoren har granskats och godkänns, samt att LUBYAs integritetsmeddelande har lästs och förståtts.
    4. Ett bindande avtal mellan Köparen och Säljaren ingås när LUBYA bekräftar köpet genom att skicka en orderbekräftelse till Köparen (”Orderbekräftelse”). Det är därför viktigt att Köparens angivna kontaktuppgifter är korrekta och aktuella. Avtalsdokumentationen för köpet utgörs av Villkoren tillsammans med Köparens beställning, som bekräftats genom Orderbekräftelsen.  LUBYAs Allmänna villkor kommer även att finnas tillgängliga i Orderbekräftelsen. Köparen uppmanas att spara Orderbekräftelsen för eventuella kontakter med Säljarens kundtjänst.
  6. SÄLJARENS ANSVAR
    1. Säljaren förbinder sig att följa alla tillämpliga lagar och regler avseende försäljning av Produkter på Marknadsplatsen, inklusive krav på märkning, säkerhet och kvalitet.
    2. Säljare är ansvariga för att säkerställa att alla produkter som listas till försäljning är korrekt och fullständigt beskrivna i enlighet med tillämplig lag och LUBYAs villkor.
    3. Säljaren är bunden av LUBYAs Allmänna villkor för Säljare, som finns tillgängliga via följande länk: https://refoodly.se/ansok-som-saljare/
  7. PRISER OCH AVGIFTER
    1. Vid köp av Produkter på Marknadsplatsen gäller de priser som visas vid kassan. Priserna på Marknadsplatsen uppdateras kontinuerligt och visas i svenska kronor, inklusive moms.
    2. Ifall priset är personanpassat för Köparen, kommer detta att framgå under beställningsprocessen.
    3. Leveranskostnader är inte inkluderade i priset och kan tillkomma beroende på vilket leveransalternativ som väljs i kassan och totalbeloppet för beställningen. Leveranskostnader visas tydligt under beställningsprocessen. För mer information om leveranskostnader, se punkt 7.2 nedan.
    4. Ytterligare avgifter för betalningsmetod kan också förekomma, beroende på vilket betalningsalternativ som väljs.
  8. BETALSÄTT
    1. LUBYA erbjuder olika betalningsalternativ vid beställning av Produkter på Marknadsplatsen. Vilka betalningsalternativ som erbjuds framgår tydligt i kassan, där Köparen också väljer vilket alternativ som ska användas. Det anges även om det valda betalningsalternativet medför några avgifter, samt storleken på dessa.
    2. LUBYA har rätt att när som helst lägga till eller ta bort betalsätt, samt att ändra betalsätt om ett betalsätt inte fungerar eller godkänns när Köparen ska fullgöra betalning för beställningen.
    3. LUBYA har rätt att debitera betalning i samband med beställningen på Marknadsplatsen. Betalningsuppgifter anges vid orderläggning genom användning av ett giltigt betalkort. LUBYA förbehåller sig rätten att verifiera betalkortets giltighet, att det finns täckning för ordervärdet samt att angivna adressuppgifter är korrekta. LUBYA har rätt att neka köpet baserat på dessa kontroller.
    4. Om fakturabetalning eller liknande alternativ har valts som betalsätt, har LUBYA rätt att överlåta, överföra eller pantsätta alla skyldigheter och/eller fordringar kopplade till fakturor eller andra betalningar, inklusive Säljarens fordringar på Köparen, till tredje part. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan en kreditupplysning komma att göras. Om en kreditupplysning genomförs, ska kreditupplysningsbolaget informera Köparen om detta.
  9. LEVERANS OCH TRANSPORT
    1. Leveransalternativ: Säljaren är ansvarig för att skicka och leverera beställningen till Köparen. Produkter levereras med det leveransalternativ som valts i kassan. I vissa fall ska Köparen hämta Produkten från Säljaren (såsom vid köp av tillagade maträtter i matlådor från restauranger). Information om tillgängliga leveransalternativ finns på Marknadsplatsen och i kassan. Beställningen skickas eller förbereds för Köparens avhämtning från Säljaren efter att Orderbekräftelsen har mottagits av Köparen. Om beställningen innehåller Produkter från olika Säljare, levereras dessa i separata försändelser eller, om leverans inte möjligt, ska Köparen hämta Produkterna från av Säljaren angiven plats.
    2. Leveranskostnad: Fraktavgifter kan tillkomma beroende på vilket leveransalternativ som väljs under beställningsprocessen och på det totala orderbeloppet.
    3. Förväntad leveranstid: Leveranstiden varierar beroende på vilket leveransalternativ som valts. Uppskattad leveranstid för de olika alternativen anges i kassan, på produktsidan, i Orderbekräftelsen och/eller i efterföljande information från Säljaren. Om inget annat särskilt avtalats sker leveransen senast trettio (30) arbetsdagar från den dag Orderbekräftelsen mottogs av Köparen.
    4. Dröjsmål: Även om Säljaren strävar efter att leverera Produkterna inom de angivna tidsramarna, kan leveransen ibland ta längre tid på grund av oväntade händelser. Vid en leveransförsening kan köparen kontakta Säljaren eller LUBYA via kontaktuppgifterna på Marknadsplatsen. Om inte annat avtalats och leveransen överstiger trettio (30) arbetsdagar, har Köparen rätt att häva köpet, förutsatt att förseningen inte beror på köparen själv.
    5. Paket hos postombud: Om paketet kräver uthämtning från ett postombud, måste det hämtas inom den tidsfrist som anges i aviseringen. Vanligtvis ska paketet hämtas personligen av Köparen, med uppvisande av giltig legitimation och kolli-ID. Avisering skickas alltid, och där framgår var och när paketet kan hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post och, om mobilnummer har angetts av Köparen, även genom telefonsamtal eller SMS.
    6. Ej uthämtade paket: Om levererade paket inte hämtas ut eller tas emot av Köparen inom den tid som anges i aviseringen, kommer paketet att skickas tillbaka till Säljaren. LUBYA förbehåller sig rätten att debitera Köparen för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Kostnaden varierar beroende på det valda leveransalternativet. Dessa avgifter debiteras separat via faktura eller kvittas vid kort- och direktbetalning.
    7. Inspektion av Produkter: Vid mottagande av Produkterna, oavsett om de levereras till Köparen eller hämtas från Säljaren, ska Köparen noggrant inspektera dem för att säkerställa att de överensstämmer med beskrivningen och att de är i gott skick. Eventuella problem, skador eller avvikelser ska utan onödigt dröjsmål rapporteras till Säljaren. Köparen ska även tillhandahålla detaljerade bevis, inklusive fotografier, om så begärs av Säljaren eller LUBYA.
  10. ÅNGERRÄTT OCH RETUR
    1. Eftersom LUBYA är en marknadsplats där flera Säljare erbjuder Produkter, behandlas varje order från respektive Säljare individuellt. Samtliga frågor som rör ångerrätt och returer hanteras direkt mellan Köparen och den aktuella Säljaren, genom de kontaktvägar som anges på Marknadsplatsen.
    2. Köparen har rätt att begära återbetalning eller retur i enlighet med gällande lag, om inte Köparen och Säljaren överenskommit annat.
    3. Säljaren ansvarar för att hantera returer och assistera Köpare som är konsumenter vid utövande av ångerrätten (nedan kallad ”Konsument”). Säljaren är också skyldig att följa samtliga lagstadgade krav och bestämmelser som gäller vid försäljning till Konsumenter.
    4. Vid köp av varor på Marknadsplatsen har Konsumenter alltid rätt till 14 dagars ångerrätt, med undantag för de fall då ångerrätten inte gäller enligt lag. Ångerrätten gäller endast för Köpare i egenskap av konsument, ej Köpare i egenskap av näringsidkare/juridiska personer.
    5. Konsumenten kan ångra sitt köp genom att meddela detta till LUBYA eller Säljaren inom 14 dagar från det att Konsumenten mottas eller hämtat ut Produkten. Om en beställning från en Säljare levereras i flera omgångar, börjar 14-dagarsperioden räknas från den dag då den sista Produkten i beställningen mottas eller hämtas ut. För beställningar som innehåller Produkter från flera Säljare, påbörjas 14-dagarsperioden för varje enskild Säljares Produkter från det datum då den sista Produkten i beställningen från den aktuella Säljaren mottas eller hämtas ut.
    6. Alla returnerade Produkter måste vara i samma skick som vid leveransen. Detta innebär att Produkterna inte får ha skadats, använts, tvättats eller burits annat än för att prova dem, och att all märkning och alla etiketter måste vara kvar och oskadda.
    7. Undantag från ångerrätt: Ångerrätten gäller inte för:
      • Produkter som har tillverkats enligt Konsumentens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
      • Produkter med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska och hygieniska produkter så som smink och hårvård, löshår, hårtorkar, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad och liknande produkter), med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer);
      • en Produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis livsmedel (matvaror) eller läkemedel);
      • ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
      • digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats, och konsumenten samtyckt till att det påbörjats (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).
    8. Ångra köpet: För att ångra ett köp behöver Konsumenten skicka ett tydligt meddelande till Säljaren genom att logga in på Marknadsplatsen och följa de angivna instruktionerna. I meddelandet bör Konsumenten inkludera sitt namn, adress och annan relevant information, såsom ordernummer, fakturanummer och namnet på Produkten. Konsumenten kan även använda standardblanketten för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, vilken finns tillgänglig via följande länk: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett. Alternativt kan Konsumenten använda den ångerrättsblankett som finns i punkt 8.11 nedan, eller den som bifogats i Orderbekräftelsen, och sedan skicka den till LUBYA.
    9. Retur av Produkten: Efter att ha följt instruktionerna i punkterna ovan ska Konsumenten skicka tillbaka Produkten till Säljaren inom 14 dagar från det datum då meddelandet om utövande av ångerrätten skickades till LUBYA. Produkten returneras antingen med hjälp av en medföljande retursedel som fanns i paketet och/eller enligt de metoder och anvisningar som Säljaren eller LUBYA angivit. Produkten ska returneras väl emballerad, i gott skick och i originalkartong. Konsumenten ansvarar för Produktens skick från mottagandet och under hela returprocessen. Ansvaret upphör när Säljaren mottagit returen. Konsumenten bör alltid spara inlämningskvittot för returen tills returen är registrerad och återbetalning har skett.
    10. Returfrakt: Vid utövande av ångerrätten ansvarar Konsumenten för att betala returfrakten, om inte annat har angivits. Vid köp av Produkter från olika Säljare kan kostnaden för returfrakt variera beroende på Produktens värde och typ. För att få information om den exakta returfrakten för specifika Produkter rekommenderas att Konsumenten kontaktar Säljaren innan köpet. I vissa fall kan LUBYA erbjuda fri retur vid utövande av ångerrätten för specifika Produkter. Om fri retur gäller för köpet kommer detta att framgå under beställningsprocessen.
    11. Returadress: Vid beställning av Produkter från flera Säljare är det viktigt att returnera Produkter till rätt Säljare i enlighet med den medföljande retursedeln och/eller Säljarens anvisningar. Om Produkter returneras till fel Säljare kan Konsumenten bli ansvarig för att ersätta hanterings- och leveranskostnader som uppstår.
    12. Ångerblankett: Om Konsumenten önskar utöva sin ångerrätt, vänligen fyll i denna blankett:
      Denna ångerblankett ska i första hand skickas till Säljaren av produkten och i andra hand LUBYA.

      Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt köpeavtal genom ångerrätt avseende följande Produkt/Produkter (*):

      Beställdes den (*)/mottogs den (*):
      Konsumentens namn:
      Konsumentens e-postadress:
      Konsumentens postadress:
      Datum:

      Not: (*) Stryk det som inte gäller.
    13. Återbetalning vid utnyttjande av ångerrätten: Vid ångrat köp återbetalas det belopp som har betalats för Produkten, inklusive leveranskostnader. Om Konsumenten har valt ett annat leveranssätt än den standardleverans som Säljaren erbjuder, kan eventuella extra leveranskostnader dock undantas från återbetalningen. Vid retur av endast en del av en order återbetalas leveranskostnaden inte. När köpet ångras återbetalar LUBYA det erlagda beloppet snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar från det datum då Konsumenten meddelade LUBYA om beslutet att ångra köpet. LUBYA har rätt att vänta med återbetalningen tills Säljaren bekräftat för LUBYA att denne har mottagit den returnerade Produkten eller tills Konsumenten har visat att Produkten har skickats tillbaka till Säljaren, exempelvis genom ett inlämningskvitto med ett spårningsnummer. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som användes vid köpet, såvida inte annat har överenskommits eller det finns hinder för sådan återbetalning.
    14. Värdeminskningsavdrag: LUBYA har rätt att göra ett avdrag motsvarande den värdeminskning som Produkten har genomgått i förhållande till dess ursprungliga värde, om denna minskning beror på att Produkten har hanterats mer än vad som krävs för att bedöma dess egenskaper eller funktion.
  11. REKLAMATION
    1. Samtliga frågor som rör reklamationer hanteras direkt mellan Köparen och den aktuella Säljaren genom de kontaktvägar som finns tillgängliga på Marknadsplatsen.
    2. Köparen har  rätt att reklamera Produkten om det är något fel på den. Reklamationer som görs inom två (2) månader från att felet upptäcktes anses alltid vara lämnade i rätt tid. Köparen har tre (3) års reklamationsrätt på Produkter köpta på Marknadsplatsen, eller den tidsperiod som annars gäller enligt lag.
    3. För att anmäla ett fel i en Produkt ska Köparen så snart som möjligt efter att felet upptäckts, skicka meddelandet om reklamation till den aktuella Säljaren. Köparen ska sedan följa de instruktioner som ges av Säljaren. LUBYA ser till att en retursedel tillhandahålls, eller att returfrakt på annat sätt arrangeras och ombesörjs vid reklamation. Vid reklamation av en eller flera felaktiga Produkter ska Köparen på begäran av Säljaren kunna styrka sitt köp på Marknadsplatsen.
    4. När den reklamerade Produkten har returnerats och reklamationen godkänts, kommer Säljaren att kompensera Köparen i enlighet med gällande lag. LUBYA strävar efter att detta ska ske inom trettio (30) kalenderdagar från det att reklamationen mottagits, men tidsramen kan variera beroende på Produktens typ. Vid fakturabetalning avskrivs fakturan när den returnerade Produkten registreras på lagret.
    5. Säljaren respektive LUBYA förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det konstateras att Produkten inte är defekt enligt lag. Om Produkten visar sig vara felfri kan en avgift tas ut för felsökning och frakt för att täcka Säljarens kostnader för returen.
    6. Vid reklamationshantering strävar Säljaren respektive LUBYA efter att följa de riktlinjer som anges av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller motsvarande organ i andra europeiska länder, se www.arn.se. För ytterligare information, besök www.konsumentverket.se.
    7. Om en mottagen Produkt är felaktig och Köparen önskar en ersättningsvara, kommer Säljaren om möjligt att skicka ut den nya Produkten.
  12. GARANTI
    1. Vissa av Säljarens Produkter kan omfattas av en medföljande garanti eller annan service. Information om garantitid, specifika garantivillkor och eventuella ytterligare servicevillkor (inklusive hur och var servicen kan utföras för respektive Produkt) finns tillgänglig i anslutning till varje Produkt på Marknadsplatsen eller i Villkoren. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och omfattar inte fel som uppstår vid eller efter egen modifiering av Produktens funktion eller utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis.
  13. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN
    1. LUBYA kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Marknadsplatsen som innebär förmånligare villkor än de som framgår av LUBYAs Allmänna villkor, exempelvis gällande betalningsvillkor eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånliga villkor gäller endast under kampanjens aktiva period och för de specifika Produkter som Säljaren anger i samband med kampanjen. LUBYA förbehåller sig rätten att när som helst avsluta sådana kampanjer, om de inte är tidsbestämda. När en kampanj avslutas eller återkallas, återgår de ordinarie Villkoren utan ändringar. Erbjudanden på specifika Produkter på Marknadsplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.
  14. FORCE MAJEURE
    1. Säljaren respektive LUBYA ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som denne inte kunnat råda över, exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits eller som denne annars inte har kunnat råda över. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
    2. Om någon sådan situation skulle uppstå för Säljaren, ska Säljaren informera Köparen om detta,  dels i början, dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två (2) månader har både Köparen och Säljaren rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
  15. LUBYAS ANSVAR
    1. LUBYA är inte en part i köpeavtalet och/eller transaktionen mellan Köparen och Säljaren. LUBYA är inte ansvarig för någon Säljares handlingar, inklusive men inte begränsat till, försäljning av Produkter till Köparen och/eller Säljarens leverans av Produkter till Köparen.
  16. ÖVRIGA BESTÄMMELSER
    1. Bestämmelses ogiltighet: Om någon bestämmelse i Villkoren helt eller delvis skulle befinnas icke verkställbar eller ogiltig, ska det inte innebära att Villkoren i sin helhet är ogiltiga. Istället ska den aktuella bestämmelsen i övriga delar samt alla övriga bestämmelser i Villkoren vara gällande, och i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar parts utbyte av eller prestation enligt Villkoren, ska skälig jämkning ske.
    2. Bestämmelses överlevnad: Bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter avtalets upphörande, ska fortsätta att vara bindande även efter det att avtalet har upphört.
    3. Överlåtelse: LUBYA har rätt att, helt eller delvis, överföra eller överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet utan Köparens samtycke. Köparen får inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter som följer av avtalsvillkoren, utan ett föregående skriftligt godkännande från LUBYA.
  17. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING
    1. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av Villkoren ska tolkas i enlighet med svensk lag.
    2. Om en tvist inte kan lösas i samförstånd med Säljarens kundtjänst, kan Köpare i egenskap av konsument vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) genom att kontakta ARN på deras hemsida www.arn.se eller via deras postadress (Allmänna Reklamationsnämnden. Box 174, 101 23 Stockholm).
    3. Konsumenter kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister (https://ec.europa.eu/consumers/odr/). Lämnar konsumenten in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ärendet automatiskt till rätt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Säljaren och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.
    4. Tvist kan även avgöras av allmän domstol.
  18. LUBYAS KONTAKTUPPGIFTER
    1. E-post:
    2. Telefonnummer:
    3. Postadress: